“Dado el contenido del siguiente artículo, Akihabara Station 秋葉原駅 ha decidido publicarlo en idioma catalán. A su derecha, disponen del traductor de Google para ver el texto en otro idioma en caso de necesitarlo. Sin más dilación, disfruten del contenido”.
Al II Saló del Manga de Calella va participar l’actor de doblatge Xavier Castañer impartint una xerrada i una sessió de signatures. Per aquest motiu, el vam entrevistar com podeu veure a continuació.
Com vas començar al món del doblatge?
Jo tenia 14 anys, més o menys. Era un dia de finals d’estiu, i me’n vaig adonar, veient una peli de diumenge per la tarda amb el meu pare, que els actors realment eren anglesos, que els hi havien posat una altre veu per sobre... I vaig pensar: “coi, això sí que mola, vull ser actor de doblatge”. Ho tenia molt clar. A partir d’aquell moment, vaig anar fent fandubs a casa, buscant i trobant cursets de doblatge, vaig conèixer a en Roger Pera en un curs que feia en una escola... I a partir d’aquesta experiència, vaig anar a la meva primera convocatòria de doblatge, i la resta és història.
Jo sóc molt fan d’en Roger Pera, perquè ens coneixem, perquè ha cregut en mi, perquè no hi ha ningú que deixi les boques i gestets millor que ell en qualsevol doblatge. Però no diria pas que tinc cap referent. Em solen dir moltes vegades que m’assemblo al José Posada o al Sergio Zamora, cosa que és un autèntic honor per mi, comparar-me mínimament a tals actorassos. Però jo sóc jo, i seré el meu propi referent.
Són situacions totalment diferents. Una bona parrafada en OFF es disfruta com una bola de gelat de vainilla, lentament, poc a poc i amb bona lletra, saborejant cada paraula. En canvi, un take llarg en ON, o amb canvis constants d’ON, OFF i d’esquenes, és un repte per tots els sentits. Has de memoritzar expressions facials, sorollets, personatges... i fer malabars amb els canvis de pla. Jo, personalment, disfruto més un repte en ON que una bola de gelat de vainilla en OFF.
No mentiré pas, fer de Zenitsu cansa, i molt... Però és absolutament gratificant. Jo tinc la sort d’haver estudiat cant i tècniques de distorsió vocal que em permeten fer crits i crits sense danyar el meu aparell fonador. Em sento molt honorat de doblar aquest personatge, i els fans m’han arribat a dir que no s’imaginen a cap altre actor fent de Zenitsu. Jo els hi ho agraeixo. Sempre.
Sens dubte, el personatge més divertit de doblar a Inazuma Eleven és el comentarista. Té una aura força similar a en Zenitsu, en el sentit de que no calla ni para de cridar ni sota l’aigua... però m’agraden molt aquests personatges. Espero que en un futur portin més temporades de Inazuma Eleven per seguir comentant els partits del Raimon FC.
Venia amb expectatives altes, i el saló va complir absolutament. Em va semblar un saló molt ben muntat, per ser que es feia a Calella i no a una ciutat enorme com Barcelona. Cada stand tenia el seu encant, i les activitats eren força divertides. Jo vaig poder fer una sessió de firmes, on vaig dedicar una centena de pòsters de Guardians de la Nit i de My Hero Academia, i una xerrada de doblatge a l’escenari. Des d’aquí vull agrair-vos a tots els que vau venir a veure’m, i als que no van poder també. Va ser un autèntic plaer per mi.
Professionalment, no. De petit feia teatre, i m’agradava molt. Suposo que si neixes actor, ets actor sempre. Bé, també canto, és clar. Als 12 anys vaig començar a escriure lletres de rap, i al 2019-2020 vaig treure el meu primer àlbum sota el pseudònim de Cakos. Vaig fer classes de cant des del 2019 fins el 2021, quan vaig treure el meu segon disc, on el rap tenia menys presència, ja que ho acompanyava de rock alternatiu. Però el que de veritat se’m dona bé és fer doblatge... i no tinc interès en ficar-me en cap altre branca ara mateix.
Jo ja he ajustat i tingut el plaer de dirigir. D’es d’aquí envio una forta abraçada a totes aquelles persones ajustadores de la professió, ja que és una feina molt pesada i que molt pocs poden fer. Gràcies, de tot cor, als que tant ens faciliteu la feina. Tornant al tema de direcció, al 2019 vaig dirigir la meva primera sèrie, al 2021 la segona, i espero que aquest any 2023 pugui tornar a dirigir. És el meu propòsit.
Estic en uns quants projectes de TV3, Selecta Visión i Netflix. Bé, també em criden per documentals i series de canals i plataformes que no controlo tant, és clar. Prefereixo no dir quins són els títols exactament d’aquests projectes... però els anunciaré per Twitter tan bon punt es vagin revelant. Això sí, sortiran al llarg d’aquest 2023 segur!